Ajatuksia, faktoja, mietteitä SoMe:sta
Mitä faktoja haluaisin juuri tänään nostaa esille Sosiaalisesta mediasta ja viestinnästä?
* Sosiaalisesta mediasta esitetty 90-9-1 sääntö pitää edelleen monilta osin paikkansa. Sadasta käyttäjästä yksi aloittaa ja tuottaa vuorovaikutusta ja keskustelua. Yhdeksän seuraajaa on suhteellisen aktiivisesti mukana kommentoimassa ja jakamassa ajatuksia, videioita ja linkkejä eteenpäin. Loput 90 ainoastaan kuluttavat mediaa. Siksi yrittäjän on tärkeätä miettiä, millainen sisältö ja millainen viesti innostaa yhden prosentin ryhmästä aktivoitumaan. Ja lisäksi pitäisi tunnistaa, keitä nämä ovat. Tunnista ja seuraa heitä, tutustu heihin ja verkostoidu heidän kanssaan!
* Yksi tärkeä seikka on omiin Facebook-sivuihin liittyvä ohjeistus, kun olet sellaiseen yrittäjänä päätynyt. 1-7-30 sääntö varmasti toimii: Käy kerran päivässä katsomassa, mitä seinälläsi on tapahtunut ja kommentoi yrityksesi tai edustamasi toimialan menoa ja trendejä! Julkaise kerran viikossa jotain suurempaa, kerro uudesta tuotteesta/palvelusta, suorita kysely, kerro tulevasta tapahtumasta tms. Tuota kerran kuukaudessa uutta suurempaa sisältöä esim. käyttökokemuksia asiakkailtasi, tuloksia aiemmasta mielipidekyselystä, tapahtumasta jne. Varaa tähän aikaa tai osta palvelu asiantuntijalta tähän ylläpitoon – sivujesi aktiivisuus on hyvää PR:ää yrityksellesi!
* Sähköinen suora – ja miten erottua sähköpostiviidakossa? Lyhyt ja ytimekäs viesti, joka on helppo nopeasti silmäillä. Viestin tulee olla kirjoitettu hyvällä suomen kielellä ja sen tulee toimia myös ilman kuvia! Muista Call to Action– aina kehotus toimintaan! Anna vastaanottajalle aina mahdollisuus poistua vastaanottajalistalta! Otsikon merkitys – tsekkaa onko viestisi avaamisen arvoinen! Sisällöntuottamisen asiantuntijan hyödyntäminen on kaiken a ja o, ellet ole itse viestinnän osaaja!
* Miten onnistut sosiaalisen median tavoitteissasi? Käytä aina asiantuntijaa ja kysy suosituksia omalta verkostoltasi! Yrittäjä menestyy ja yritys kehittyy parhaiten yrittäjän keskittyessä 100%:sti ydinbisnekseensä, asiakkuuksiinsa ja uusasiakashankintaansa. Tee sitä, mitä parhaiten osaat ja osta muut palvelut alan ammattilaisilta on avain menestymiseen! Sosiaalinen media ei ole tässä suhteessa poikkeus, päinvastoin! Rajaton määrä mahdollisuuksia!
Mitä odotan ensi viikolta? SoMe-ammattilainen Marja Nousiainen julkaisee esikoiskirjansa, miten menestyä yritystoiminnassaan sosiaalisen median keinoin. Luvassa on oiva opaskirja pienyrittäjälle yrittäjätarinoiden kautta. Menesty somessa e-kirjan myynti alkaa 25.2!
Tweet