Miksi aktiivinen uutisointi kannattaa?
Aktiivisen uutisoinnin merkitys korostuu entisestään, kun yritys päättää markkinointipanostuksiin pienentämistä. Niin suurella kuin pienelläkin yrityksellä on mahdollisuus saavuttaa median huomioarvo, kun kyseessä oleva aihe ja tuotettu sisältö on kiinnostava.
Ammattimainen tiedotustapa toki edesauttaa tiedotteen lukemista toimittajien keskuudessa ja näin myös toimittajakunta saa kerättyä itselleen tärkeätä taustamateriaalia artikkelien aiheita miettiessään.
Tiedotteista voi aina jäädä jokin juttuidea, henkilö tai yksittäinen fakta mieleen, mikä voi johtaa aihealueen uutisointiin ja tätä kautta yrityksen saamaan näkyvyyteen.
On kuitenkin taito osata ajoittaa tiedottaminen oikein ja myös näin varmistaa paremmin etukäteen tiedotteen uutiskynnyksen ylittyminen.
Merkityksettömästä tuntuvasta tiedosta saattaa tulla hyvinkin merkityksellinen, kun esim. jotain paikallista aihealueen tiimoilta tapahtuu. Tiedotteen sisältö on kaiken a ja o, ja siksi tiedotteen tuottamisessa on hyvä hyödyntää alan ammattilaisia.
Yksikin hyvinjulkaistu ”puffi” kattaa tuottamiseen liittyvät kustannukset moninkertaisesti. Aina kannattaa myös verrata mainostamisen ja tiedottamisen kustannuksia – yhdellä tiedotteella saadaan parhaimmillaan hyvä kontaktimäärä kiinnostumaan tuotteista ja palveluista ihan aidosti.
Tärkeintä on tiedotteen ammattimaisuus: näkyminen artikkelilla on sitä todennäköisempää, mitä paremmin tiedotteessa pystyy unohtamaan mainoslauseet ja annetaan vaikka tiedottamisen yhteydessä toimittajan itse kokea tuotteen tai palvelun ainutkertaisuus.
Tweet