Autamme yrityksiä menestymään mentoroinnin ja tapahtuma-, tiedottamis- ja verkostoitumiskonsultointien ja valmennuksien kautta. 

 

 

Mitä ja miten tiedottaa

Tiedottamisen merkitys yritysten ja yhteisöjen menestykseen unohdetaan aika ajoin. Siksi on ilahduttavaa tutustua tuoreeltaan YTM Paavo Vasalan kokoamaan raporttiin ”Tiedottaminen 2014”, joka juuri on julkaistu. Raportti perustuu lähes 800 toimittajan antamaan palautteeseen ja heidän jakamiinsa ohjeisiin tiedottajille. Runsaasti ihan perusohjeita, jotka eivät ole vuosien saatossa miksikään muuttuneet ja joilla tiedottaminen voidaan ottaa osaksi liiketoiminnan kehittämistä. Mitä itse korostan, kun lähden tiedottamista asiakkaani kanssa suunnittelemaan, tässä niistä mielestäni tärkeimmät:

1. Jos yritys tai yhteisö haluaa kasvattaa tunnettuuttaan median kautta, se onnistuu vain julkaisemalla ja lähettämällä tiedotteita säännöllisesti.

2. Vaikka tiedote sellaisenaan ei läheskään aika päädy julkisuuteen, tiedotteen sisällöllä on mahdollisuus välittyä julkaistavaksi; tämän raportin mukaan 81 % toimittajista hyödyntää tiedotteiden sisältöä jurnalistisessa työssään.

3. Tiedotteet eivät saa olla mainoksia!

4. Mitä lyhyempi on tiedotteen sisältö sen todennäköisemmin se saatetaan uutisoida mm. verkossa lähes sellaisenaan tai pienin muutoksin.

5. Tiedotteet tarjoavat mahdollisuuden myös radio- ja TV-haastatteluihin, joita toimittajat juttuideoita miettiessään myös suunnittelevat.  

6. Ammattitaidolla laaditut tiedotteet ovat toimittajille virikkeiden, oivallusten ja ideoiden arvokkaita lähteitä.

7. Ylisanat ja superlatiivit vievät tiedotteen suoraan roskakoriin; mainosmaista tekstiä pitää välttää.

8. Uutisoinnin kaikista tärkein on mainittava otsakkeessa.

9. Oikeat kontaktitiedot tiedotteen lopussa ovat tosi tärkeitä, koska varsin moni toimittaja haluaa olla yhteydessä asiantuntijaan varsinkin suurempia juttukokonaisuuksia valmistellessaan. Suuri osa toimittajista ei julkaise mitään ilman yhteystietoja.

10. Hyvä tiedote on aidosti kiinnostava, oikein ajoitettu ja ajankohtainen.

Kymmenittäin lisää arvokkaita ohjeita oikeaan tiedottamiseen myös Sosiaalisen Median näkökulmasta löytyy siis uunituoreesta ”Tiedottaminen 2014” -raportista.